Vanliga Frågor
Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss här eller via formuläret du ser till höger.
Varför välja Drott?
- Alla våra rut-tjänster ingår
- Utbildad personal och egen kontaktperson
- Med försäkring och miljömärkta städmedel
- 100% nöjd kund-garanti med prisgaranti
FAQ
Frågor och svar
Hur blir vi kund hos Drott24?
Om du är intresserad av att bli kund hos oss kan du enkelt skicka in dina kontaktuppgifter via ett av formulären på hemsidan så kontaktar vi er inom 24 timmar.
Du kan givetvis också ringa vår kundservice eller kontakta vår IT-partner SEO Gruppen.
Om du vill skaffa löpande hemstädning inleder vi alltid med ett kostnadsfritt hembesök där vi går igenom era önskemål och berättar lite mer om hur vi arbetar.
Hur kan jag betala?
Du kan betala med kort, swish eller via faktura som vi skickar till dig efter utfört uppdrag.
Vad är era betalningsuppgifter?
Org.nr: 559058-5245
Bankgiro: 5428-9459
Swish: 123 0950 881
Spara gärna på miljön och maila fakturan till ekonomi@drott24.se
Vad gäller vid avbokning?
Vid avbokning tidigare än 72 timmar (helg ej inräknat) före avtalat städtillfälle sker avbokning utan kostnad. Vid avbokning 48 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället debiteras 50 % av det ordinarie priset och vid 24 timmar (helg ej inräknat) innan städtillfället debiteras 75 % av det ordinarie priset. Vid avbokning samma dag debiteras fullt pris. Viktigt att veta är att avbokningskostnaden inte ger rätt till RUT-avdrag.
Utanför ordinarie arbetstid blir det ett påslag på priset?
Utanför vår ordinarie arbetstid, vardagar 08.00-17.00, så tillkommer det ett påslag med 25% på priset. Detta gäller även för alla helgdagar med förbehållning att vissa helgdagar (även sena kvällar/nätter) kan innebära ett högre påslag.
Exempelvis, om vi hjälper dig att flytta och vi påbörjar uppdraget under våra ordinarie tider men flytten slutförs utanför. Då tillkommer det ett påslag på timmarna som är utanför ordinarie tid.
Vad är Drott24 allmänna vilkor?
Klicka här för att läsa Drott 24 allmänna villkor.
Vad säger er integritetspolicy?
Klicka här för att läsa Drott24 integritetspolicy.
Vad är en kubikmeter?
En kubikmeter (förkortat m3 eller kbm) kan t ex vara en hög som är 1 m bred, 1 m lång och 1 m hög (1 x 1 x 1 = 1).
Vad ingår i priset?
Vi är väldigt tydliga vad som ingår i priset så du som kund aldrig möts av en oväntad överraskning. Du kommer därför alltid veta alla kostnader så som återvinningsavgift, framkörningsavgift eller andra tillkommande kostnader.
Kan ni ta med er andra saker än det vi kommit överens om?
Är vi på plats hos dig och du kommer på fler sker som du vill att vi hämtar är det oftast inga problem men försök i största mån att meddela oss innan vi kommer så vi kan planera. Ibland finns varken plats i lastbilarna eller tiden att ta med oss mer än det vi kommit överens om.
Kan ni forsla bort ett piano eller kassaskåp?
Ja det kan vi.
Priserna kan variera beroende på storlek och tyngd.
Men också om det involveras trappor eller andra hinder.
Vad händer med sakerna när ni hämtat dem?
Vi försöker i största mån att återanvända sakerna vi hämtar. Det som kan glädja någon annan skänker vi bort i någon av våra välgörenhetskanaler. Vi försöker att så lite som möjligt ska hamna på tippen och det som gör det sorteras upp på ett miljömässigt korrekt sätt.
Vad är det minsta ni kan hämta?
Vi kan hämta enstaka möbler eller andra saker.
Hämtar ni elektronik?
Ja det gör vi. Beroende på vad det är för typ av elektronik kan det tillkomma en extra avgift. Kontakta oss för mer information.
Vad behöver jag förbereda inför flytten?
Packa så mycket som möjligt i kartonger, även blommor Kläder och textilier får gärna läggas ner i svarta sopsäckar och hallen ska vara fri. Glöm inte att få koll på sakerna i tillhörande förråd.
Hur lång tid kommer flytten ta?
Vi försöker alltid vara så effektiva och snabba som möjligt utan att brista på kvalitén. Det finns dock några parametrar som spelar in hur lång tid flytten tar:
- Fler flyttkartonger än vad som informerades från början
- Om det finns parkeringsmöjligheter i anslutning till bostaden
- Om det finns fullt fungerande hissmöjligheter
- Eventuella möbler som behöver bäras för hand som ej går in i hissen
- Trafiken
Hjälper ni till med packning?
Ja vi kan hjälpa dig att packa inför flytten.
Hur debiterar ni vid en flytt?
Vi har en timdebitering (mantimme) och den startar när vi åker från kontoret tills vi kommer tillbaka (eller åker mot nästa kund). På så sätt tar vi inte ut någon framkörningsavgift eller liknande och allt inkluderas i timdebiteringen. Denna kostnad finns det möjlighet att ta del av RUT-avdrag på.
Kan i ta med saker jag inte önskar behålla?
Ja det kan vi. Läs mer under fliken bortforsling eller de vanligaste frågorna under bortforsling.
Hur gäller städgarantin?
Vi har tre dagars städgaranti på städningen vilket menas att du som kund ska meddela eventuella klagomål som kan framkomma vid besiktningstillfället inom tre dagar efter utförd städning. Dessa åtgärdas då av oss. Klagomål som uppkommer efter tre dagar eller om du som kund godkänt städningen vid besiktning beaktas ej. Vi rekommenderar att du som kund närvarar vid besiktningstillfället.
Vad ingår i en hemstädning?
Klicka här för att komma till vår specifikation så kan du läsa vad som ingår.
Vad ingår i en flyttstädning?
Klicka här för att komma till vår specifikation så kan du läsa vad som ingår.
Vad ingår i en storstädning?
Klicka här för att komma till vår specifikation så kan du läsa vad som ingår.
Vad ingår i en visningsstädning?
Klicka här för att komma till vår specifikation så kan du läsa vad som ingår.
Vilka städmaterial behövs för att utföra städningen?
Vid enstaka hemstädning ingår ej städmaterial men kan givetvis beställas som tillägg. För att städningen skall kunna utföras på ett bra sätt i ditt hem är det viktigt att vi har rätt hjälpmedel vid hemstädning. Nedan kan du se vad du bör ha hemma:
- En bra dammsugare med sladd
- Dammsugarpåsar
- En hink
- En mopp
- Dammtrasor (gärna microfiber)
- Diskmedel
- Fönsterputs (för speglar)
- Scotchbritesvampar (den hårda ytan ska vara vit)
- Vim eller Jif
- Allrengöringsmedel, typ Ajax
- Toalettrent (typ WC-anka)
- Torr tygtrasa eller hushållspapper
Hur går en dödsbo-eller bohagstömning till?
Hur det går till rent praktiskt vid en dödsbo- eller bohagstömning kan du läsa mer om under fliken dödsbo.
Vad händer med sakerna som ni tar med?
Vi försöker i största mån skänka de saker som är i bra eller okej skick. Den gamla fåtöljen kan glädja någon annan. Som ett led i vårt miljötänk försöker vi att så lite som möjligt ska hamna på tippen.
Efter värdering, köper ni även bohag?
För de saker som har en högre värdering (1.500 kr och uppåt) gör vi detta om så önskas. För saker värderat under detta belopp försöker skänker vi bort i den mån det går. Vi vill att så lite som möjligt ska hamna på tippen.
Jag vill behålla några saker från bohaget, kan ni hjälpa med transport?
Ja, vi kan hjälpa till med transport av de saker du önskar behålla från bohaget. I samband med tömningen kan vi köra de saker du vill behålla till en annan adress.